دسته‌ها
اخبار

آموزش تصویری تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی

آموزش تصویری تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و فرش ماشینی

در صورتی که تراکم فرش بالای 3000 بود آن را باید تقسیم بر دو کنید تا تراکم واقعی آن را بسنجید. درانواع فرش ماشینی که تراکم آن بالای 3000 می‌باشد، میزان تراکم را در دو طرف فرش حساب میکنند. فرش های دستباف هر چه از زمان بافت آن بگذرد ارزشمندتر میشود ولی فرش ماشینی با گذشت زمان قیمتش کاهش پیدا میکند. فرش های ماشینی به علت جذب رنگ بالا در طولانی مدت نیز رنگ و جلای خود را از دست می دهند اما فرش های دستباف تا زمانی که وجود دارند همان رنگ اولیه خود را حفظ می کنند.

  • هر چه فاصله الیاف پشت فرش به هم نزدیک‌تر باشند، تراکم فرش بیشتر خواهد بود.
  • در حالیکه در فرش های دستباف حاشیه در امتداد خود فرش بافته می شود، بدون اینکه پارچه و یا الیاف دیگری به صورت جداگانه به فرش دوخته شود.
  • مجموعه فرش قلی‌زاده به واسطه حمایت از تولید این قالی‌ها، توانسته جایی در میان موزه‌های معتبر جهان هم به دست بیاورد.
  • در فرش ۷۰۰ شانه ۱۲ متری که تراکم ۲۵۵۰ دارد ، تعداد گره ها ۷٫۱۴۰٫۰۰۰ خواهد بود و در نوع ۱۰۰۰ شانه آن با تراکم ۳۰۰۰ ، تعداد گره ها ۱۲ میلیون خواهد بود.

همانطور که در مقاله آموزش قالی بافی مقدماتی توضیح دادیم چله کشی به مجموعه ای از نخ ها که معمولا از جنس پنبه با رنگ سفید  بصورت موازی با کشش یکسان در کنار هم کشیده می­‌شوند. نا گفته نماند از این الیاف برای بافت گلیم گبه دستباف استفاده می‌شود. در آن رنگ‌بندی شاد و زنده به کار رفته شده باشد که ما به شما گلیم کردستان که دارای رنگ‌بندی های اصلی سبز ، ابی و قرمز می باشد را پیشنهاد می‌کنیم.

مراحل بافت و تهیه فرش چهل تکه ماشینی

به صورت کلی می توان نخ اکریلیک را باکیفیت ترین نوع الیاف مورد استفاده در فرش ماشینی دانست. موردی که در سال های گذشته در این زمینه مطرح شده است استفاده از الیاف ابریشم در فرش ماشینی است. در این جا باید گفت این الیاف تفاوت زیادی با الیاف ابریشم طبیعی دارند. تنها از نظر ظاهری و زیبایی می توان نخ های ابریشم مصنوعی را با الیاف طبیعی مقایسه کرد.

۲- به حاشیه های فرش نگاه کنید.

تمام زحمت شما برای شستشوی فرش توسط قالیشویی به یک تماس تلفنی یا ثبت سفارش اینترنتی ختم می‌شود. به طوری که با مراجعه به این سایت ها ضمن مشاهده تصاویر فرش های خارجی، اطلاعات و ویژگی های آن ها را نیز خواهید دید. همچنین فرش خارجی در این سایت ها در رنگ ها، طرح ها، قالب ها و متراژ های مختلف در اختیار شما هستند.

گره‌های ریز و متراکم در تعداد بالا، ماندگاری فرش را بالاتر می‌برد. پس در صورت تهیه فرش ماشینی، اولویت انتخاب شما باید با فرش‌های دارای تراکم و شانه زیاد باشد. طبعا حاصل ضرب تراکم و شانه، تعداد گره‌های هر متر مربع از فرش را به شما نشان می‌دهد. اگر بخواهیم تفاوتهای فرش ماشینی و فرش دستباف را بررسی کنیم، اولین مورد نحوه متفاوت بافت این دو نوع فرش است.