دسته‌ها
اخبار

راه تشخیص فرش عتیقه اصل با تقلبی فرش نگین مشهد هلال

راه تشخیص فرش عتیقه اصل با تقلبی فرش نگین مشهد هلال

به طور مثال در فضایی که زیاد رفت و آمد نخواهید داشت و کیفیت فرش ماشینی شما را راضی می کند نیازی نیست برای این قسمت هزینه زیادی داشته باشد. در فرش های ماشینی معمولاً از الیاف مصنوعی استفاده می شود نظیر پلی استر، اکرولیک ، ابریشم مصنوعی، نوعی نایلون و … و به همین دلیل فرش های ماشینی معمولاً قیمتی معادل یک دهم فرش دستباف دارند و ارزان هستند البته به این نکته هم باید اشاره داشت که در بعضی فرش های ماشینی از الیاف طبیعی استفاده می شود و قیمتی متفاوت با انواع دیگر فرشهای ماشینی دارند. تفاوتهای عمده در آثار ماشینی و دستباف روش سنتی و دستی صنعتگران این رشته است و آثار دستباف همچنان مثل ایام گذشته روی دار قالی تولید میشوند. قطعا زمان خواهد برد تا ما هم بتوانیم در تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی مانند مادر بزرگ و پدربزرگ های خود قهار شویم. شاید هم اصلا نیازی نباشد و در طول عمرمان تنها یک بار به چنین تبحری محتاج شویم.

  • وقتی می‌خواهید ماشین را راه بیاندازید، اگر کلاچ را خیلی سریع رها کنید ماشین می‌ایستد.
  • در این مقاله راهکارهای نگهداری از فرش دستباف را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم که با رعایت آنها ،فرش دستباف تان از هر گونه آسیبی در امان می ماند.
  • شکل و اندازه‌ی فرش ماشینی و همچنین الگوی آن به طور کلی بسیار دقیق است و طراحی آن به طور معمول از یک طرف به سمت دیگر بازتاب می‌شود و به ندرت تناقضی در طرح قالی ماشینی وجود دارد.
  • تشخیص بید فرش به دلیل کوچکی سایز آنها شاید یک خورده مشکل باشد به طوری که خودتان به راحتی میتوانید آنرا تشخیص دهید .

دراین صورت فرش را حتما باید به رفوگر متخصص بسپارید تا قسمت معیوب را تعمیر کند و مطمئن باشید هزینه رفو شما دوچندان خواهد بود چون پوسیدگی فرش نسبت به حالت قبل بیشتر شده است. به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی استفاده از فرش‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌استر در فضاهای باز، استخرها، اتاق کودک، آشپزخانه و سایر محل‌هایی که نخواهید برای کفپوش کردن آن زیاد هزینه‌ کنید مناسب است. به همین دلیل اگر قصد استفاده از فرش در محیط‌های رطوبی را دارید اینتخاب این جنس فرش بسیار عاقلانه است. همچنین در صورت خیس شدن فرش پلی‌پروپیلن و پلی‌استر، در زمان کوتاهی خشک خواهند شد.

کتاب دانش فنی تخصصی دوازدهم فنی صنایع دستی ( فرش )

فرش بافته شده با دست، یک هنر بسیار قدیمی می‌باشد که شایسته‌ی تحسین است! اندازه‌ی دار قالی به اندازه‌ی قالی بستگی دارد و بافت آن از پایین به بالا انجام می‌شود. بافندگان قالی، گره را در فنداسیون فرش می‌زنند و اینچنین نخ خاب قالی تشکیل می‌شود. زمان تولید یک فرش دستباف با توجه به جزئیات و طرح آن متغیر است ولی می توان گفت به صورت میانگین یک سال به طول می انجامد و در آن از الیاف ای نظیر پشم ، ابریشم ، پنبه کنف و دیگر الیاف طبیعی استفاده می شود. برای مطالعه جامع طرح‌هی مختلف قالی ایرانی می‌توانید به مقاله فرش دستباف خراسان شمالی، معرفی طر‌ح‌ها و کانون‌های بافت مراجعه بفرمایید. میزان درآمد یک طراح فرش با توجه به افزایش مهارت و رزومه میتواند افزایش مناسبی را داشته باشد.

چند نکته مهم در خصوص تعمیرات انواع فرش

طرح های بته جقه ای علاوه بر ایران در طرح های فرش های بافته شده در هندوستان نیز دیده می شود. این طرح ها گاهی آنقدر بزرگ اند که چند تا از آنها کل فرش را پر میکنند. از معروف ترین طرح های بته جقه ای، بته جقه یا مادر بچه، بته ترمه، بته افشار، بته کردستانی و… . پس از ورود اسلام به ایران، اعراب به هنر فرش بافی توجهی نداشتند. با روی کار آمدن خلفای تجمل پرست اموی دوباره هنر فرش بافی رونق پیدا کرد و احیا شد. تخصص آراهنر، طراحی و تولید هدیه های اختصاصی برای سازمان هاست.

فرش‌های سنتی ایرانی به‌صورت دستباف بافته می‌شوند، بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در نظر داشته باشید تعداد گره است. بنابراین پشمی که از رمه‌ی گوسفندان چیده و تمیز شده، باید ریسیده شود. پشم‌ریسی در ابتدایی‌ترین سطح و برای فرش‌های عشایر با سنگ، یک تکه کوچک چوب، دوک و در سطح پیشرفته و برای فرش‌های شهری با دستگاه نخ‌ریسی دستی یا ماشین خودکار نخ‌ریسی انجام می‌شود. نخ ریسیده شده با دست به صورت کلاف درآورده می‌شود، این کار به صورت ابتدایی به این شکل انجام می‌شود که یک سر نخ را دور سنگ می‌بندند، سپس آن را به صورت دورانی دور سر می‌چرخانند، به این ترتیب خامه فرشبافی به آهستگی به هم تابیده می‌شود.