دسته‌ها
اخبار

راهکارهای تشخیص تفاوت فرش دستباف از ماشینی- اصفهان فرش

راهکارهای تشخیص تفاوت فرش دستباف از ماشینی- اصفهان فرش

یک تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه در ارتفاع نخ خاب است در فرش ۷۰۰ شانه ارتفاع خاب ۱۱ میلی متر می باشد و سبب می شود از دو قالی ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ ضخامت بیشتری داشته باشد. نخ خاب در فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ارتفاعی به اندازه ۹ میلی متر دارد و این اندازه در فرش ۱۲۰۰ شانه ۸ میلی متر است. وقتی فرشی ریزبافت تر باشد تعداد گره در آن بالاتر می رود در این حالت می دانیم که وزن فرش ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه نیز ثابت است. از این رو باید خاب فرش در نوع ریز بافت یعنی ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه کمتر باشد.

  • فرش دستباف کالای باارزشی است که به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر شناخته می‌شود.
  • الیاف مصرف شده در بافت فرش های ماشینی مدرن ؛ بهترین الیاف یعنی نخ صد در صد اکرولیک هیت ست شده می باشد .
  • چرا که جابه جایی نخ ها در فرایند چله کشی باعث بر هم خوردن طرح گلیم و نامتقارن شدن یا ناصاف شدن آن می شود.

به‌طورکلی به دلیل استفاده از مواد اولیه طبیعی در تهیه فرش دستباف، این فرش دارای لطافت و نرمی بیشتری است که با لمس کردن به‌راحتی قابل‌تشخیص است. بنابراین اولین نکته‌‌‌‌‌ای که از میزان شانه و تراکم فرش مشخص می‌شود، منسجم بودن و یکپارچگی بافت فرش است. هرچقدر شانه فرش بیشتر باشد، فرش ریز بافت‌‌‌تر و با کیفیت‌‌‌تر می‌شود. با وجود ارزان‌تر بودن فرش‌های ماشینی در مقایسه با فرش‌های دستباف، نمی‌توان گفت که این فرش‌ها کیفیت پایینی دارند. اتفاقا در سال‌های اخیر فرش‌های ماشینی درجه یک و با کیفیتی تولید شده‌اند که از نظر بافت و نخ به کار رفته به فرش دستباف نیز شباهت دارند. به دو دلیل فوق، برای مصرف عمومی خانه‌ها، خرید فرش ۱۲۰۰ شانه و خرید فرش ۱۵۰۰ شانه دستباف که دارای جدیدترین طرح‌های مدرن هستند را به شما توصیه می‌کنیم.

گلیم سنتی ایرانی (فرش) پشمی 3 طرح پرندگان هندسی طبیعت

بدلیل بکار بردن الیاف اکرولیک در شانه های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ باید گفت که لطافت و نرمی این فرش بسیار بیشتر از فرش ۷۰۰ شانه خواهند بود.اما اگر در بافت فرش ۷۰۰ شانه خود نیز از الیاف اکرولیک استفاده کنید همین لطافت و زیبایی را دارا خواهد بود. جدیدترین نقشه فرش کاشان همان لچک ترنج قدیم است با این تفاوت که رنگ و لعاب فرش امروز کاشان ملایم‌تر از رنگ قدیم است و طرح‌ها خلوت‌تر هستند، اما محتوا و اصالت طرح حفظ شده است. امروزه در فرش کاشان بیشتر رنگ‌های بژ و زیتونی می‌باشد که جایگزین رنگ سرمه‌ای و لاکی شده است. رنگ صورتی نیز جایگزین رنگ لاکی شده است، اما همچنان از رنگ آبی در بافت فرش‌ها استفاده می‌شود. می‌دانیم که مهم‌ترین عوامل تولید فرش شامل طراحی، نقشه‌کش، بافنده و پرداخت‌کار می‌باشد که همگی در یک تلاش با هدف و برنامه و با یک مدیریت قوی کار تولید فرش را انجام می‌دهند.

قیمت سرویس حمل فرش مشهد

یکی از تفاوت‌های عمده بین فرش ماشینی و دستبافت ریشه‌های آن‌هاست. ریشه‌ها در فرش دستباف در امتداد فونداسیون قالی هستند که از رشته‌های تار تشکیل می‌شود و جزیی از خود فرش به حساب می‌آیند. اما ریشه‌ها در فرش ماشینی، به آن دوخته شدند و در واقع جزئی از قالی نیستند. برای بافت اولین فرش ها خبری از کارخونه ها و دستگاه های بافت فرش نبود. نیروی انسانی از ابتدای دارکشی آن را انجام می داد و سپس مشغول بافت آن می شد.

در وبلاگ قالی کاشان بهترین و کامل ترین مقاله های فرش ماشینی و دستباف قابل مطالعه است. هر مقاله فرش در این وبلاگ با کامل ترین اطلاعات شکل گرفته است و از این نظر فوق العاده است. در وبلاگ قالی کاشان با ویژگی های فرش دستباف و انواع فرش ماشینی 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه، 1500 شانه و 1600 شانه آشنا خواهید شد. هم چنین خواندن این مقاله ها شما را در خرید بهترین فرش های کاشان راهنمایی خواهد کرد. فرش های دستباف به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به رطوبت و شوینده های صنعتی، باید با دقت و روشی متفاوت تر از فرش های ماشینی شسته شوند. حساسیت برخی از این قالی ها تا جایی است که اصلا امکان شستشوی و نظافت آنها به کمک تجهیزات قالیشویی وجود ندارد و باید به روش های دستی و با احتیاط کامل آنها را شست.